شرکت فولاد هرمزگان پیشگام در توسعه مهندسی معکوس ؛

رونمایی از1200قطعه بومی سازی شده



صبح ساحل، اقتصادی _ نخستین همایش منطقه ای بومی سازی در صنعت فولاد با محورهای ،شناسایی شرکت های فعال درحوزه ی مهندسی بومی سازی (طراحی و مهندسی معکوس ، بازرسی و کنترل کیفیت ، مهندسی مجدد) ، شناسایی سازندگان ماشین آلات و تجهیزات قطعات یدکی ، مرور تجارب موفق دربومی سازی و دستاوردهای آن و ارتباط صنعت و دانشگاه در بومی سازی به همت این شرکت با حضور جراره نماینده مجلس،مهندس ناطق معاون برنامه ریزی و مهندس اباذری معاون مدیریت و توسعه استاندار،مدیران و کارشناسان صنایع و صنعتگران استان برگزار شد.

مدیر عامل فولاد هرمزگان در اولین همایش بومی سازی(مهندسی معکوس) منطقه ای صنعت فولاد، گفت: در راستای برنامه ی پنج ساله بومی سازی و قطع وابستگی، از سال گذشته تاکنون یکهزار و 200 نوع از قطعات این کارخانه بومی سازی شده است.مهندس مرتضی آقاجانی  بیان داشت : حرکت برنامه محور موجب شده صنعت فولاد هرمزگان در سال های اخیر به دستاوردهای خوبی در بومی سازی قطعات برسد.

مرتضی آقا جانی  یادآور شد : رشد صنایع در اقتصاد آزاد به دست می آید و فولاد هرمزگان نیز بعنوان پیشرفته ترین کارخانه های فولاد کشوری است و به فرزند تحریم شهرت دارد که تاکنون موفق عمل کرده است.وی اضافه کرد : از 50 هزار قطعه بکار رفته دراین کارخانه 20 هزار عدد آن در داخل قابل ساخت است که در برنامه ای پنج ساله یعنی تا پایان سال 95 با همکاری قطعه سازان عملی خواهد شد.این مقام مسوول ، برگزاری اولین همایش بومی سازی منطقه ای صنعت فولاد در هرمزگان را نیز در همین راستا دانست و ابراز امیدواری کرد در قدم اول بتوان با تلاش صنعتگران بومی این استان و استانهای همجوار به برنامه های از پیش تعیین شده دست پیدا کرد.

آقاجانی  استفاده از توان صنعتگران منطقه را از لحاظ اقتصادی به خصوص صرفه جویی در وقت و هزینه ها بهترین راهکار معرفی کرد  وافزود: دراین همایش چندین مقاله نیز با عنوان های مختلف از جمله دستاوردهای بومی سازی در صنعت ، کاربردهای مهندسی سطح در بومی سازی ، بومی سازی در فولاد مبارکه از سوی نویسندگان آنها ارائه شد

.بازدید از قسمتهای مختلف شرکت فولاد هرمزگان و برگزاری نمایشگاهی از قطعه های مورد استفاده که دفترچه مهندسی معکوس برای آنها تهیه شده نیز از دیگر برنامه های اولین همایش منطقه ای بومی سازی در صنعت فولاد با محوریت فولاد هرمزگان بود.هرمزگان با دارا بودن چهار واحد فولادی هم اکنون قادر به تولید سالانه پنج میلیون و 500 هزارتن انواع فولاد از جمله تختال عریض، آهن اسفنجی است که با افزایش ظرفیت این رقم تا پایان برنامه پنج ساله اقتصادی کشور در سال به بیش از 10 میلیون تن می رسد .به گفته این مسوول عمده مشکل فولاد در تولید آهن اسفنجی کمبود گندله است که باید منابع استخراج نشده در اختیار فولادسازان قرار گیرد.

نماینده ی مردم بندرعباس ، قشم ، ابوموسی ، بندرخمیر و حاجی آباد نیز ضمن ابراز خرسندی از عملکرد فولادهرمزگان هم در تولید و هم در انجام رسالتهای اجتماعی خود، از صنعت فولاد بعنوان صنعت مادر و زیربنای توسعه ی کشور نام برد و ادامه داد : این صنعت از صنایع مهم می باشد و تاکنون نقش اساسی را در کشور ایفا کرده است .ابوالقاسم جراره ، ضمن اشاره به اینکه صنعت فولاد از سال 1338 فعالیت خود را در ایران شروع کرده  است ، گفت : با وجود اینکه ایران یکی از کشورهایی است که صنایع ، معادن و منابع غنی زیاد و همچنین نیروی انسانی دارد ، اما از 15درصد از منابع استفاده می کند.وی اضافه کرد : کشور ما یکی از وارد کنندگان فولاد دنیاست این در حالیست که کشورهای دیگر بدون داشتن منابع و امکانات ما از صادرکنندگان م یباشند.

جراره اعلام کرد: علارغم تاکیداتی که بر اختصاص دادن 30درصد از درآمد هدفمندسازی یارانه ها درخصوص حمایت از صنعت کشور بود، اما حمایتی صورت نگرفت .نماینده ی مردم بندرعباس یادآور شد : دلیل کاهش ارزش پول نیز عدم حمایت از صنعت و تولید ، حمایت از ارزش و سرمایه های ملی است . عبدالرضا ناطق معاون برنامه ريزي استانداري هرمزگان در اولين همايش بومي سازي صنعت فولاد كه به همت فولاد هرمزگان برگزار گرديدگفت: فولاد هرمزگان به عنوان صنعت پايه و مادر جايگاه وي‍‍‍ژه اي در توسعه استان دارد . وي افزود :  بومي سازي در اين صنعت گسترده و مهم علاوه بر وابستگي به خارج از كشور توانمند سازي و ايجاد اشتغال را به دنبال خواهد داشت . وي بيان داشت : استان هرمزگان به جهت دارا بودن پتانسيل ها و ظرفيت هاي فراواني دارد، هرمزگان جزء محدود استان هاي كشور است كه ظرفيت هاي بالقو ه اي در بخش هاي مختلف از جمله بخش صنعتي دارا است . وی از ابتکار عمل فولادهرمزگان در توسعه زیرساختهای صنعت استان در همه ی زمینه ها قداردانی نمود.وي خاطر نشان كرد: با توسعه مراكز صنعتي بايد به موازات آن توسعه منايع انساني و تربيت نيروي انساني متخصص را در دستور كار داشته باشيم. وي اظهار داشت : بخش صنعت در  بازار كار استان نقش بسزايي را داشته است به گونه اي كه 30 درصد اشتغال استان را در بر گرفته است ، ودر اين نقش فولاد هرمزگان قابل تحسين است.  مهندس مهدی زارعی معاون تکنولوژی فولاد هرمزگان در این سخنرانی که در ادامه مباحث مطرح شده از سوی مدیر عامل فولاد هرمزگان صورت پذیرفت سعی برارائه مفهومی مشترکی از موضوع بومی سازی و ارائه دیدگاههای فولاد هرمزگان شد و ضمن تعریف بومی سازی ، مجموعه ای از فعالیت های برنامه ریزی شده ،مهندسی ، ساخت و کنترل کیفیت بر روی یک قلم کالا که باعث ساخت داخل یا تامین از تولیدات داخلی آن (با حفظ کیفیت ) مي گردد." توضیح داده شد که در حال حاضر هدف از بومی سازی ساخت قطعات در داخل استان می باشد و در آغاز این فرآیند می بایست با انجام فعالیت های مهندسی معکوس و مهندسی مجدد اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری نمود. همچنین از مهمترین ضرورت های شروع هرچه سریعتر ساخت قطعات الف)  کاهش مشکلات تامین قطعات از سازندگان اصلی خارج کشور ب)کاهش مشکلات دسترسی سریع و به موقع ج)افزایش بی رویه هزینه تامین بدلیل انحصاری بودن تامین توسط برخی از تولیدکنندگان خارجی د)بالا بودن هزینه خدمات پس از فروش از خارج کشور ... برشمرده شد.

همچنین معاون فن آوری فولاد هرمزگان با ارائه گزارشی از جایگاه فعلی صنعت استان در کشور و با اشاره به چشم اندازهای تعریف شده صنعت فولاد استان هرمزگان، جایگاه ساخت قطعات در داخل استان را همگون با حجم سرمایه گذاری انجام شده ندانست و خواستار تهیه سند راهبردی بومی سازی با مشارکت سازمان ها و اقشار مختلفی از جمله سازمان صنعت ، معدن، تجارت ، شرکت شهرک های صنعتی، صنایع، صنعتگران، شرکت های فنی و مهندسی ، بانک ها و بیمه شد.

در اولین همایش بومی سازی در صنعت فولاد ، اظهار داشت : براساس چشم انداز بومی سازی برای فولاد هرمزگان طی یک دوره ی پنج ساله با حمایت و پشتیبانی صنعتگران ، بویژه صنعتگرا ن استان ، انتظار می رود بیش از 70 درصد از قطعات مورد نیاز که قابلیت ساخت داخل را دارند ، ساخته شود .

مهندس داود فروتن اعلام کرد : در مجتمع فولاد هرمزگان ، بیش از 50 هزار قطعه یدکی شناسایی شده و برای بیش از 5 هزار قلم از این قطعات ، فاز مهندسی و مهندسی معکوس انجام و شناسنامه ی فنی این قطعات تهیه شده است .

مشاور مدیر عامل شرکت فولاد هرمزگان در امور تجهیزات و قطعات یدکی برای تسریع یا تسهیل طی مسیر بومی سازی یادآور شد : طی این مسیر برای فولاد هرمزگان بعنوان پیشرفته ترین کارخانه ی فولادی کشور یک ضرورت است و یک انتخاب نیست ! ما ناچاریم مشکلات مسیر را به سرعت برطرف کنیم. مدیر ساخت داخل تجهیزات و قطعات یدکی فولاد هرمزگان اشاره کرد : ایجاد واحدهای بزرگ صنعتی طی سالیان اخیر در استان هرمزگان ، باعث رشد و ارتقای توانمندی های صنعتی استان شده اما این رشد باید شتاب بیشتری داشته باشد و از طرفی سازمانهای حمایتگر صنایع نظیر صنعت و معدن و تجارت استان ، شرکت شهرک های صنعتی ، اتاق بازرگانی ، اصناف ، و... نیز باید مشوق هایی را در این جهت تعریف کنند. فروتن ضمن اینکه از فولاد بعنوان موتور محرک اقتصادی بندرعباس و گام بزرگ در توسعه ی استان نام برد ،گفت : نیاز توسط فولاد هرمزگان تعریف شده است و حال نوبت حمایت استان از فولاد است.

وی عدم دسترسی به بومی سازی 100درصد را چنین بیان داشت : دلایلی نظیر عدم امکان دستیابی به همه انواع تکنولوژی های بکار رفته در ساخت قطعات پیچیده ، و بعضا عدم توجیه فنی و یا اقتصادی. این مقام مسوول در اشاره به منافع اقتصادی این صنعت ، گفت : هر چند که منافع اقتصادی این صنعت بسیار زیاد است اما سیاست اصلی توسط مدیر عامل شرکت تبیین شده است و حرکت شتابنده در مسیر بومی سازی و ایجاد شرایط امن برای تدارک قطعه است و منافع اقتصادی در مرحله ی دوم قرار می گیرد.

 فروتن از جمله اهدافی را که اولین همایش منطقه ای بومی سازی در صنعت فولاد دنبال می کند شناسایی ظرفیت های مهندسی و ساخت در استان هرمزگان و ایجاد فضایی جهت تعامل سازنده بین صنایع بزرگ همچون فولاد با صنایع دیگر و صنعتگران ذکر کرد.

وی بومی سازی را چنین تعریف کرد: بومی سازی ساخت، یک فرآیند است که از مرحله برنامه ریزی و شناسایی یک قطعه و سپس انجام فاز مهندسی و در نهایت به ساخت قطعه و کنترل کیفیت آن ختم می شود.

 شرکت فولاد هرمزگان پیشرفته ترین کارخانه فولادکشور و دومین کارخانه ی بزرگ تولید فولاد بعد از انقلاب، در کنار خلیج نیلگون همیشه فارس در زمینی به مساحت 95 هکتار در 13 کیلومتری غرب شهر بندرعباس واقع شده است که با وجود این شرکت استان هرمزگان به قطب سوم فولاد کشور تبدیل می شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها